Una dintre lucrarile de arta de pe reteaua CFR care fac din plin dovada ingeniozitatii si a temeiniciei muncii proiectantilor si a constructorilor romani este Podul Lotru.
Lucrarile de constructie a Podului Lotru au demarat in anul 1899 si acesta a fost dat in circulatie in 1903. Suprastructura sa era alcatuita din tabliere metalice (comandate in Franta), din grinzi cu zabrele cale jos 4 x 50 m, oblic dreapta la 35 de grade, calea pe pod fiind situata in curba. Infrastructura sa a fost realizata din zidarie de piatra imbinata cu mortar de var hidraulic si beton de var hidraulic slab, fundat direct in stratul de nisip neuniform, cu pietris si bolovanis, la circa
17 m de la nivelul superior al traversei. In anul 1964, podul a fost consolidat. Patru ani mai tarziu, in apropierea sa a inceput construirea hidrocentralei Gura Lotrului, cu lacul de acumulare aferent, iar nivelul apei in zona podului a crescut pana la cota de 310 m comparativ cu nivelul superior al traversei, care este de 312,5 m. Prin urmare, infrastructurile podului au fost practic inundate, in timp inregistrandu-se degradari ale mortarului din rosturi.
In anii '80 ai secolului XX amenajarea hidrotehnica a raului Olt a atins maximul prin construirea unui mare numar de hidrocentrale si lacuri de acumulare, printre care si cele de la Calimanesti, Turnu si Lotru. Acest fapt a impus construirea unor variante ale caii ferate situate de-a lungul raului, dar Podul Lotru a fost in continuare utilizat.
In conditiile in care infrastructura podului s-a aflat permanent sub nivelul apei, nu au putut fi efectuate verificarile periodice si nici lucrarile de intretinere necesare asigurarii sigurantei circulatiei. O alta consecinta a inaltimii reduse a podului a fost si aceea ca nivelul apei in lacul de acumulare nu poate fi ridicat la cota maxima proiectata si, prin urmare, hidrocentrala lucreaza sub parametrii normali. Aceasta situatie afecteaza asadar atat activitatea la calea ferata, cat si pe cea de la hidrocentrala.
Podul de cale ferata proiectat se inscrie in categoria lucrarilor de constructii de importanta I, categorisire ce tine cont de criteriile de calitate ce trebuie respectate la executia lucrarii.
Lucrarile de infrastructura la noul pod au inceput in aprilie 2002 si calendarul lor se intinde pe 36 de luni, termenul de finalizare fiind situat in anul 2005.